dag 2 en 3 op school - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Nadia Kleef - WaarBenJij.nu dag 2 en 3 op school - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Nadia Kleef - WaarBenJij.nu

dag 2 en 3 op school

Blijf op de hoogte en volg Nadia

10 Juli 2015 | Zambia, Livingstone

Hee lieve mensen! Even twee dagen in 1 in deze blog en wat later dan gepland vanwege de wisselvallige wifi hier.

Tweede dag op school, nog steeds heel spannend ondanks dat de kids echt heel erg leuk zijn. Iedereen werd weer met het busje van African Impact naar zijn of haar school gebracht om 07.45. Dat is overigens een hele beleving want het meest van de tijd rijd je op onverharde wegen. Ik werd in de klas weer welkom geheten en nam voorin plaats terwijl de kids Engels hadden. Na Engels kregen ze muziek en moesten ze nadenken over 'traditional instruments' en 'modern instruments'. Ik moest toen een modern instrument noemen die ze in de Westerse wereld gebruiken en noemde natuurlijk de gitaar, waarop de lerares zei; 'tell us something about it'. Dus toen heb ik ze heel kort het een en ander over de gitaar verteld en moesten ze hem tekenen. Hierna werden er drums de klas in gehaald om aan te tonen dat je dat instrument niet kunt 'tunen'. En nu komt het leuke: twee kinderen speelden op de drum en twee gingen dansen, zo lief!!! Daarna gingen we naar buiten om een traditionele 'zilofoon' oid te bekijken. Na de pauze hadden ze wiskunde en hielp ik ze met breuken, maar werd al vrij snel weer opgehaald voor lunch en het afternoon project. Voor het afternoon project moest ik lezen met grade 4 en deze kindjes waren zooo energiek dat het enorm lastig was om te zorgen dat ze hun aandacht erbij hielden. Heel vermoeiend was het, maar wel weer enorm leuk want het blijven schatjes. S'avonds gingen we lekker barbecuen en daarna weer gezellig gedaan met alle andere vrijwilligers. De groep is echt enorm leuk!

Dag 3 op school

Ik begin mij steeds meer op mijn gemak te voelen in de klas. De kinderen beginnen ook aan mij te wennen heb ik het idee. Elke pauze neemt een groepje me mee om me het schoolplein en de school te laten zien. Wel blijft het nog steeds raar dat ik de enige blanke ben, hihi. Toen ik s'ochtends binnen kwam waren ze weer bezig met rekenen en weer met breuken en kon ik meteen aan de slag om ze te helpen, aangezien de leraar alleen uitlegt en verder niks doet. Ik merkte dat ze er erg veel moeite mee hadden maar het is zó lastig om uit te leggen omdat breuken voor ons zo vanzelfsprekend zijn. Wat het nog lastiger maakt is dat er 50 kinderen willen dat je ze helpt, maar het onmogelijk is om ze allemaal te helpen. Na de pauze wisselden de leraren en kreeg ik weer de lerares, echt een schat, die hun een soort van biologie gaf terwijl ik achterin de klas zat.
In de middag ging ik voor afternoon project naar een plek waar ongeveer 10 huisjes stonden met een schooltje en speelplekje en er was een, ze noemden het de Farm maar het was meer gewoon een veld waar ze dingen verbouwden. Heel bijzonder om te zien hoe de mensen daar leefden. Na deze farm moesten we plastic in flesjes proppen, genaamd Eco Bricking, zodat de bevolking die kan gebruiken om dingen mee te bouwen, zoals muren, heel bizar maar het is een super goed proces! Vanavond gaan we met de groep naar een bar en morgen gaan we op safari en overnachten we daar! Zoveel zin in! Liefsssss

  • 12 Juli 2015 - 22:09

    Glenn:


    Hee lieverd,

    Fijn dat je het erg naar je zin hebt. Ook goed te horen dat de groep enorm leuk is. Dat geeft saamhorigheid. Ik kan me zo voorstellen dat alle 50 kinderen graag jouw hulp willen. Je zal ze vast alle 50 afwisselend aandacht geven al is het maar kort. Waarschijnlijk zitten de kinderen met 2 of 3 tallen naast elkaar.

    Ik begrijp dat de safari indrukwekkend was. Ik ken het alleen van de tv. Lijkt me life met geen pen te beschrijven. Je zal wel moe zijn lieverd. Welterusten voor strax en morgen weer heel veel plezier met je schatjes.

    Heel veel liefs pap xxxxxxx love you so much!

  • 13 Juli 2015 - 08:27

    Michelle:

    Lieve Naad,

    Zo fijn om te lezen dat je het zó naar je zin hebt! Heb je al wat foto's ben zoooo benieuwd!!!! Kan me er heel weinig bij voorstellen haha. Maar echt zo leuk die kleine kindjes, moet steeds zo aan oma denken ;-). Die zou ook echt suuuuuuuper trots op je zijn!!! Net als wij allemaal :-). Ben heeeeeel benieuwd naar je verslag van de safari!

    Dikke knuffel en geniet!!!
    Xxx

  • 13 Juli 2015 - 08:40

    Karen:

    Lieve Nadia,

    Ik heb inmiddels al van je moeder gehoord dat de safari heel leuk was en dat je gelukkig weer veilig terug bent op je 'resort' hihi. Zo te horen geniet je enorm en daar ben ik heel blij om. Ik heb ook al wat foto's van Lune gezien, zo grappig die onder de niet opgehangen klamboe:-) Stuur je binnenkort ook een foto van jezelf in de klas met de kindertjes, lijkt me echt grappig om te zien.
    Nou, tot snel, dikke kus van je tante!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadia

Vanaf hier zal ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen in Zambia, Afrika!

Actief sinds 03 Juli 2015
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 2696

Voorgaande reizen:

05 Juli 2015 - 28 Juli 2015

vrijwilligerswerk in Livingstone, Zambia

Landen bezocht: